ضرورتهای مهم در ساخت فیلم کوتاه که بسیار مهم هستند و هریک را باید جدی بگیرید تا فیلمتان از خروجی خوبی برخوردار شود :
⭕️ نسخه نهایی فیلمنامه
بعد از نوشتن ایده خود ، طرح کلی آن را نوشته و به فیلمنامه تبدیل کنید ، بعد از نوشتن فیلمنامه چندین و چند بار آن را بازنویسی کنید و با اشخاصی که مورد اعتمادند همفکری کنید
⭕️ دکوپاژ
بعد از تهیه فیلمنامه فیلم خود ، تمامی صحنه های فیلمتان را صحنه به صحنه و پلان به پلان دکوپاژ کنید. به گونه ای که اندازه نما ، محل قرار گرفتن دوربین ، حرکت دوربین ، طول پلان (از نظر زمانی) با دقت بسیار بالا در برگه ای تحت عنوان برگه دکوپاژ درج شود. به هیچ عنوان بدون فکر قبلی و برگه دکوپاژ ، سر صحنه فیلمبرداری دکوپاژ نکنید.
⭕️ استوری برد
بعد از دکوپاژ ، نوبت به استوری برد می رسد. نقشه راهنمای تصویری که یک بار قبل از شروع فیلمبرداری صحنه ، قاب و جزئیات مرتبط را طراحی می کنید. اگر به طراحی تسلط ندارید میتوانید بصورت ابتدایی فضای ذهنی و کلی فیلمتان را روی کاغذ بکشید و آن را به یک طراح استوری برد دهید. اگر تعداد پلانهای فیلم شما بسیار زیاد است و وقت گیر ، میتوانید از صحنه هایی از فیلمتان که قصد فیلمبرداری در آنجا را دارید عکسهای مختلفی تهیه کنید و کاراکتر را بصورت دیجیتال در محیط قرار دهید.
⭕️ تولید
گروه تولید که سرپرستی و مدیریت آن با (مدیر تولید) است و از این سمت به عنوان جانشین تهیه کننده هم یاد می شود که وظایف مهم و کلیدی از جمله ، تهیه مجوز فیلمبرداری ، هماهنگی با سازمان ها و اداره ها ، تهیه لوکیشین فیلمبرداری ، عقد قرارداد با عوامل و بازیگران ، تهیه وسایل و اکسسوار صحنه (در تعامل با گروه صحنه) ، تهیه غذا و مدیریت کامل گروه های تولید و تدارکات را بر عهده دارد.
⭕️ برنامه ریزی
قبل از فیلمبرداری ، برنامه ریز تمام جزئیات مرتبط با تولید ، روز و ساعت دقیق فیلمبرداری ، هماهنگی با بازیگران مختلف (یک نفر تا ۱۰۰ نفر) در صحنه فیلمبرداری را مهیا میکند. فیلم بدون برنامه ریز مثل کت و شلوار بدون دوخت است.
⭕️ کارگردانی
دکوپاژ ، میزانسن ، مدیریت صحنه ، قدرت انتخاب ، انتخاب صحیح عوامل (بر اساس اخلاق و مسائل فنی) ، انتخاب بازیگر ، بازیگردانی ، نظارت از پیش تولید تا پس تولید بر روی تمام بخش های فیلم ، تمامی موارد مهمی هستند که یک کارگردان باید به خوبی انجام دهد.
⭕️ صدا
در اولین قدم هر فیلم کوتاه و بلندی که ساخته میشود دوربین فیلمبرداری به چشم می آید. ولی به همان مقدار صدا جزو واجبات فیلمبرداری است. هر فیلمی به دو قسمت صدا و تصویر تقسیم می شود. صدای خوب ، مخاطب را نگه می دارد و صدای بد مخاطب را پس می زند.
⭕️ فیلمبرداری
بر اساس نوع ، جنس ، قصه و روایت فیلم ؛ نوع دوربین و شخص فیلمبردار آن متغیر است. شاید فیلمبردارانی باشند که چندین فضای مختلف را تسلط داشته باشند و کار شما را راحت تر کنند. ولی بر اساس توانایی و کارکرد هر فیلمبردار ، فیلمنامه ای که قرار است به تصویر کشیده شود متفاوت است. فیلمبردار خوب قلب اولیه فیلم است و اولین چیزی که مخاطب به آن توجه می کند تصویر و صداست.
⭕️ تدوین
هر شخصی که به نرم افزارهای تدوینی تسلط دارد (اپراتور) نامیده میشود. تفاوت یک اپراتور با تدوینگر در فن و خلاقیت ذهنی اوست. فن تدوین را می توان با کلاس و دوره های آموزشی فرا گرفت ولی خلاقیت مادرزادی است. تدوینگر ، کارگردان دوم فیلم است. اگر خروجی فیلمتان را جدی میگیرید آن را دست تدوینگر فنی و خلاق دهید و به سادگی از آن نگذرید.
⭕️ صداگذاری
صداگذاری ، یک فیلم خام را تبدیل به فیلم پخته می کند. اگر شما صداهای مرتبط با فیلمتان را صدابرداری کرده اید و در صداهای فیلمتان احساس نقص کنید ، یا فیلم از نظر صوتی عریان به نظر می رسد قطعا فیلمتان یا صداگذاری نشده یا صداگذاری ضعیفی برای آن انجام شده…
⭕️ آهنگسازی
هر فیلم کوتاه و بلند ، نیاز به موسیقی متن بجا دارد. این موسیقی متن بسته به هر فیلم و قصه ای متفاوت است. هر آهنگسازی ، آهنگساز فیلم نیست ! آهنگساز پاپ قادر به نواختن موسیقی فیلم نیست ، مگر اینکه به آهنگسازی فیلم تسلط داشته باشد و بتواند بر اساس سازهای موجود قطعه ای را بنوازند.
⭕️ اتالوناژ
فیلم خام شما با اتالوناژ زنده می شود. گویی در کالبد یک جسم مرده روحی دمیده شود. اتالوناژ خوب ، فیلمتان را از سقوط لبه پرتگاه نجات می دهد. اگر فیلم شما در لبه پرتگاه و سقوط قرار داشته باشد (رنگ و نور بدی داشته باشد) اتالوناژ در آن بی فایده است. در اتالوناژ «فن» و «دانش» مهم است نه «سلیقه» و «تجربه».
⭕️ پوستر
پوستر ، شناسنامه فیلم شماست و بدون آن فیلمتان بی هویت است. علاوه بر این ، بخش مهمی از تبلیغات و روابط عمومی مرتبط با فیلم در خدمت پوستر است. مخاطب عام قبل از تماشای فیلم و تیزر تبلیغاتی اش ، پوستر فیلم را تماشا میکند.
نویسنده : علیرضا ربیع مقدم
نشر : http://kargardani.com/important-requirements-in-making-short-films