هنرمندان ایرانی

در این وبسایت به معرفی هنرمندان ایرانی می پردازیم

هنرمندان ایرانی

در این وبسایت به معرفی هنرمندان ایرانی می پردازیم

هنر نزد ایرانیان است و بس..............
هنر ایرانی در جای جای دنیا زبان زد خاص و عام است

کلمات کلیدی

علیرضا ربیع مقدم

علیرضا ربیع مقدم طراح پوستر

علیرضا ربیع مقدم کارگردان

علیرضا ربیع مقدم دستیار کارگردان

ربیع مقدم

بیوگرافی علیرضا ربیع مقدم

alirza raie moghadam

علیرضا ربیع مقدم تصحیح رنگ

علیرضا ربیع مقدم طراح

alireza rabie

عکس علیرضا ربیع مقدم

alireza moghadam

پوستر فیلم کوتاه دخمه با طراحی علیرضا ربیع مقدم

alireza rabie moghadam

علیرضا ربیع مقدم و امیر معقولی در فیلم جاده مه آلود

علیرضا ربیع مقدم کارگردان فیلم کوتاه دخمه

عکس پشت صحنه فیلم کوتاه سرگیجه

علیرضا ربیع مقدم کارگردان فیلم کوتاه سرگیجه

علیرضا ربیع مقدم تدوین

علیرضا ربیع مقدم در فیلم کوتاه سرگیجه

فیلم جاده مه آلود

پوستر فیلم وقتی بچه گریه میکنه کاری از علیرضا ربیع مقدم

اتالوناژ فیلم پویا کاری از علیرضا ربیع مقدم

اتالوناژ فیلم پویا

اتالوناژ فیلم سینمایی پویا کاری از علیرضا ربیع مقدم

اتالوناژ فیلم سینمایی پویا

اتالوناژ علیرضا ربیع مقدم

اتالوناژ سینمایی علیرضا ربیع مقدم

فیلم کوتاه دخمه به کارگردانی علیرضا ربیع مقدم

پشت صحنه فیلم کوتاه دخمه به کارگردانی علیرضا ربیع مقدم

  • ۰
  • ۰

طراحی پوستر نیز مانند دیگر فعالیتهای مرتبط با سینما نیاز به دانش اولیه طراحی و گرافیک و همچنین استعداد و خلاقیت دارد.

شما اگر کارگردان هستید باید به خوبی بدانید برای طراحی پوسترتان از طراح و گرافیست چه میخواهید و با زبان طراحی با او صحبت کنید ، اگر طراح هستید هم باید بصورت تخصصی تری با این موضوع آشنایی داشته باشید .


⭕️ به چند بخش مهم در این زمینه می پردازیم :






♦️ آشنایی اولیه با مفهوم طراحی پوستر فیلم : مهمترین بخش در طراحی پوستر فیلم آشنایی اولیه با این موضوع است که چه به عنوان مخاطب عام و چه به عنوان کارگردان (صاحب اثر هنری فیلم) و یا طراح و گرافیست پوستر بدانیم با چه اثری مواجه هستیم. نوع طراحی پوستر فیلم با طراحی بنر ، کاور آهنگ موسیقی ، طراحی کلیپ آرت ، اسلاید های پاورپونت و… بسیار متفاوت است. در بعضی مواقع و در پوسترهای حرفه ای تئاتر (مینیمال و مفهومی) ، نقطه اشتراکهایی بین پوستر فیلم و تئاتر مشاهده می شود ولی در دیگر موارد هیچگونه شباهتی با هیچ اثر گرافیکی دیگری وجود ندارد.


♦️ ایده : بر اساس داستان فیلمنامه ایده ای که برای پیاده سازی پوستر فیلم به ذهنمان می رسد چه چیزی است ؟ در این گام شما مهمترین موضوع را در نظر میگیرید که میخواهید اطلاعات پوستر بصورت ساده به مخاطب انتقال داده شود و یا پیچیده تر با المانهای بیشتر و گسترده تر. انتخاب ایده اولیه برای طراحی پوستر یکی از مهمترین بخش هاست چرا که خیلی از عوامل مرتبط با آن جابجا می شوند. پس در انتخاب ایده و پیاده سازی آن وقت بیشتری بگذارید.


♦️ سوژه : بعد از انتخاب ایده ، به سراغ سوژه اصلی در پوسترتان باشید ، قرار است چه کاراکتر (ها) ، شیئ (ها) و یا مکانی (ها) در پوستر از اهمیت بالاتری برخوردار باشند. به همین میزان از موارد تک و یا جمع استفاده کنید. بعد از انتخاب ایده ، سوژه یکی از اصلی ترین بخش های مورد توجه در پوستر می باشد.


♦️ روانشناسی : با توجه به موضوع و داستان فیلمنامه اثر مربوطه (آشفتگی و یا آرامش کاراکتر و داستان ، شلوغی و خلوتی داستان ، حس نزدیکی و دوری کاراکترها به یکدگیر) می توان از المانهای متفاوت زیادی در طراحی پوستر استفاده کرد.


♦️ زیبایی شناسی : یکی از اصلی ترین موضوع های هر بخش هنری در زمینه های (کارگردانی ، عکاسی ، فیلمبرداری ، طراحی پوستر) بحث زیبایی شناسی است. شما اگر با اصول اولیه زیبایی شناسی هنر آشنایی کامل داشته باشید و بعده ها به آن مسلط شوید ، در آثار شما روح هنر و زیبایی شناسی آن دیده می شود. مخاطب عام متوجه اصول تخصصی زیبایی شناسی نمی شود ولی به خوبی متوجه هنر و زیبایی اش می شود. برای این کار بهتر از منابع مفید مرتبط با زیبایی شناسی را مطالعه کنید.


♦️ رنگ شناسی : با توجه به روانشانسی پوستر و طرح موجود ترکیب های موجود رنگی در تصویر را متناسب با رنگهای مکمل انتخاب کنید این رنگها شامل (سوژه (ها) ، پس زمینه ، اسم فیلم ، اسم عوامل) می شوند. که نیاز به مطالعه اولیه در زمینه روانشناسی رنگها دارد.


♦️ فونت : با توجه به ژانر فیلم ، نوع فونت متغیر است. اگر ژانر فیلمتان کمدی است از فونتهای فانتزی تری استفاده می شود و اگر ژانر فیلم درام است از فونتهای رسمی تری استفاده می شود. مورد دیگر که در انتخاب فونت بسیار حائز اهمیت است (میزان خوانایی) اسم فیلم است. هرچه خواناتر باشد مخاطب بهتری جذب و با آن ارتباط برقرار میکنند. نقض این موضوع در بسیاری از فیلمهای هنری و تجربی دیده می شود که ایراد فنی وجود ندارد. اهمیت اصلی این موضوع بیشتر برای «اسم فیلم» مهم است و برای «اسم عوامل» میتوانید از فونتهای کلاسیک یا رسمی طراحی پوستر بین المللی استفاده کنید.


♦️ اسم فیلم : بعد از انتخاب فونت برای اسم فیلم ، شما باید جای مناسب برای قرارگیری آن را مد نظر داشته باشید. که این موضوع بستگی به چینش تصاویر اصلی پوستر و زیبایی شناسی مربوط به آن دارد. معمولا خلوت ترین جا در پوستر که مخاطب به راحتی بتواند آن را رسد کند از بهترین مکان های مربوط به قرارگیری نام فیلم است.


♦️ اسامی عوامل : معمولا به صورت کلاسیک ، اسامی عوامل در بالا (هِدِر) یا پایین (فوتر) پوستر قرار میگیرد. رعایت این سنت در طراحی پوستر به خاطر چینش اصولی طراحی پوستر و همچنین تمرکز بهتر مخاطب بر بخش های مهم پوستر است.


♦️ اسامی عوامل مندرج در پوستر : درج اسامی عوامل در پوستر فیلم معمولا به چند صورت (آسیا ، اروپا و امریکا) تقسیم بندی می شود. معمولا نسخه اروپایی کاملترین نسخه موجود در بین نسخه های رسمی پوسترها به شمار می رود و نسخه آمریکایی از کمترین تعداد برخوردار است.
– نسخه آسیایی : (بازیگران ، نویسنده ، تهیه کننده ، کارگردان ، مشاور کارگردان ، تدوین ، فیلمبردار ، صدابردار ، صداگذار ، آهنگساز ، مدیر تولید ، عکاس ، طراح صحنه و لباس ، گریم)

– نسخه اروپایی : تمامی موارد فوق به اضافه (دستیار اول کارگردان ، برنامه ریز ، دستیار اول برنامه ریز ، انتخاب بازیگر ، دستیار اول فیلمبردار ، طراح نور ، اتالوناژ ، میکس و مستر صدا)

– نسخه آمریکایی : تهیه کننده ، نویسنده ، کارگردان ، انتخاب بازیگر ، مشاور کارگردان ، تدوین ، فیلمبردار ، آهنگساز ، طراح صحنه و لباس ، گریم ، طراح هنری (اصلی ترین بخشی که در این نسخه دیده نمی شود صدابردار است)

– نسخه ایرانی : بیشتر از نسخه آسیایی پیروی می کند ولی در بسیاری از موارد بصورت دلخواه اسامی به آن اضافه و کم می شود.


♦️ نرم افزار مورد نیاز : با توجه به نوع طراحی دو بعدی و سه بعدی اثر مربوطه انتخاب نرم افزار متفاوت است. دو بعدی (نرم افزار ایلاستریتور ، کورل دراو) ، سه بعدی (۳D Max و Cinema 4D) و اگر تلفیق این دو طراحی را مد نظر دارید (فتوشاپ) بهترین گزینه موجود برای طراحی پوستر می باشد. که هر کدام از این موارد بصورت تلفیقی هم استفاده های زیادی می شوند.


نویسنده : علیرضا ربیع مقدم

نشر : http://kargardani.com/points-to-consider-in-the-design-of-movie-posters

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی